دانش‌بنیان| سنجش عناصر سنگین و آلاینده بومی شد تا کیفیت فرآورده‌های غذایی افزایش یابد

دانش‌بنیان| سنجش عناصر سنگین و آلاینده بومی شد تا کیفیت فرآورده‌های غذایی افزایش یابد


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 78324
یکی از عوامل آلوده کننده محصولات معدنی و غذایی فلزات سنگین هستند که شناسایی آن با روش‌ها و تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود.

سمانه جانمحمدی، عضو هیات مدیره شرکت مطالعات مواد معدنی زرآزما که فرآیند آنالیز و تشخیص فلزات و عناصر سنگین را طراحی کرده است، گفت: زرآزما با آنالیز عناصر و فلزات سنگین، کمک می کند تا خوراک و محصولات غذایی سالم در اختیار جامعه قرار بگیرد.

 

فناوری آنالیز عناصر در صنایع معدنی نیز کاربرد دارد

مواد غذایی حاوی فلزات سنگین هستند که کنترل میزان این فلزات سنگین برای سلامت جامعه حیاتی است؛ کاری که در مجموعه دانش‌بنیان زرآزما انجام می شود. از سوی دیگر این آزمایشات در محیط های معدنی نیز به کار می آید که میزان مواد موجود در هر محصول معدنی را می توان مورد سنجش قرار داد.

در گذشته این قابلیت فناورانه یعنی عناصر و فلزات سنگین در کشور وجود نداشت و نمونه ها جهت آنالیز و سنجش به خارج از کشور ارسال می شد و هزینه های زیادی را به کشور تحمیل می کرد. طبق آخرین برآوردها، شرکت زرآزما در سال گذشته توانست مانع خروج 4 میلیون دلار ارز از کشور شود.

فناوری آنالیز عناصر و فلزات سنگین در داخل کشور به سطحی از کیفیت رسیده که قابلیت ارائه خدمات به سایر کشورها وجود دارد چراکه این خدمات فناورانه در داخل ایران با قیمتی به مراتب ارزان تر از سایر کشورها انجام می شود.

 این ظرفیت وجود دارد که نمونه‌های خارجی با روش‌ها و تجهیزات ایران‌ساخت ارزیابی شود و این شرکت از کشور استرالیا نمونه‌های معدنی خود را با قیمتی کم تر آنالیز کرده است.

 

فرآیند سنجش عناصر سنگین فناورانه است

برای سنجش عناصر سنگین معدنی، پس از آماده سازی نمونه، خشک می شود و در صورت نیاز با استفاده از سنگ‌شکن های فکی تا ابعاد کمتر از 4 میلی متر خرد شده و در آسیاب دیسکی تا اندازه 75 میکرون نرمایش می شود.

پس از نرمایش نمونه، هاون با استفاده از مواد ساینده پاکسازی می شود. پودر حاصل از مرحله نرمایش به دو بخش تقسیم می شود. یک بخش جهت تجزیه نمونه و دیگری جهت بایگانی بسته بندی می شود که به مدت سه ماه در آزمایشگاه نگهداری می شود.

 

ایجاد 150 فرصت شغلی در آزمایشگاه های زرآزما

این شرکت فناور، 150 فرصت شغلی نیز ایجاد شده است که این قابلیت را دارد که در آینده نیز ارتقا یابد. همچنین با ارائه این خدمات در داخل کشور، نیاز به ارسال نمونه به سایر کشورها برطرف و از این مسیر صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی فراهم شده است.

جانمحمدی با اشاره به این که نوآوری در بخش خدمات، یک وجه مهم کار دانش‌بنیان است ادامه داد: شرکت زرآزما علاوه بر تهران، خدمات فناورانه خود را در کرمان، بندرعباس و زنجان نیز توسعه داده است تا مشتریان سایر مناطق کشور نیز به آسانی به آزمایشگاه های این مجموعه دسترسی داشته باشند. توسعه ارائه خدمات فناورانه به ویژه در حوزه انالیز، یکی از حوزه هایی است که در کشور باید بهآن توجه ویژه تری شود.

 

مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
تجهیزات دانش‌بنیان به کمک آمد تا کیفیت و ماندگاری فرآورده‌های غذایی را افزایش دهد
تجهیزات دانش‌بنیان به کمک آمد تا کیفیت و ماندگاری فرآورده‌های غذایی را افزایش دهد
00/05/19 - 10:03
تجهیزات ایران‌ساخت کیفیت فرآورده‌های غذایی را سنجید و آلودگی‌‌های میکروبی از بین رفت
تجهیزات ایران‌ساخت کیفیت فرآورده‌های غذایی را سنجید و آلودگی‌‌های میکروبی از بین رفت
99/12/16 - 11:43
ماهیت محصولات غذایی با تجهیزات ایران‌ساخت سنجیده شد تا کیفیت تولیدات افزایش یابد
ماهیت محصولات غذایی با تجهیزات ایران‌ساخت سنجیده شد تا کیفیت تولیدات افزایش یابد
99/12/12 - 07:58
بیشتر بخوانیم